Strona 16 z 16

: sob kwie 25, 2009 12:07 am
autor: Von Slavek
U nas lud jeździł furmankami i stąd też prości, chłopscy żołnierze tak bali się pojazdów motorowych- wojska pancerne zresztą u nas składały się w 95% z wielkomiejskich, obytych z maszynami, robotników- w Niemczech było inaczej, gdyż ludzi na wsi było tam stać na samochody, OK, pewnie i niskobudżetowe, ale zawsze samochody. Nawet przed nastaniem NSKK- szkolącego młodych kierowców na potrzeby WH i SS- VT, poziom motoryzacji był w Niemczech ( też na wsi ) dość wysoki.
To chyba nic dziwnego że koń i kolej stanowiły podstawę transportu w Polsce skoro samochodów było 40 tys a w Niemczech 1 305 608 samochodów osobowych, 20 792 autobusy, 381 096 ciężarówek i 1 582 872 motocykle.

: wt maja 05, 2009 8:03 pm
autor: Von Slavek
Postanowiłem podliczyć stany tej słynnej dywizji lekkiej Leszka :wink:

Punkt wyjścia jest taki
- 3 x pkzmot. ( po 3 dyony: 2 x szw, lin +szw. ckm i mz 81 mm )
- pułk rozpoznawczy
- baon 7TP
- baon saperów
- dyon art. zmot (16 dział ) albo nawet pułk ( 24 działa )
- dyon plot.
- słuzby

Na początek pułk zmotoryzowany reszty mi się na razie nie chce przerabiać :wink: Jak widac chodzi mi o podliczenie sprzętu motorowego.

1. Pułk Kawalerii zmot

*Dowództwo z pocztem - 2 PF 518, 1 sanitarny PF 618, 4 motocykle z koszem, 4 solówki, 1 PF 618, 1 PF 621 L warsztat

* pluton łączności - 2 PF 518, 4 motokosze, 3 PF 618, 1 PF 621 L, 4 przyczepy.

*pluton techniczny - wydaje mi się że w tym miejscu powinien być szwadron ale jakoś nie idzie mi ustalić jak mógłby on wyglądać

*pluton gospodarczy - jak wyżej

* szwadron rozpoznawczy -
jest standardowo czyli etat 10 BK z lipca 1938 przewidywał
- dowództwo z pocztem - PF 508 plus moto kosz plus solówka ?
- pluton czołgów rozpoznawczych - pełny nie jak było tylko 3 czołgi: 6 czołgów TKS, 1 motokosz
- pluton motocyklistów; 18 motokoszy, 2 solówki
- pluton ppanc(4 armatki 37); PF 508, 4 pzin 302, motokosz, solówka, 1 PF 621L
- drużyna ckm; 2 PF 518
- drużyna strzelecka; 1 PF 621L
- drużyna pionierów; 2 motkosze, PF 508 furgon, PF 621L
- drużyna gospodarcza; motokosz, furgon PF 508, 3 PF 621L, kuchnia polowa, przyczepa benzynowa


*Dywizjon x3

- Dowództwo z pocztem - I właśnie nie wiem jak to rozwiązać według mnie powinno się znaleźć w tym przynajmniej to co było w dywizjonach według etatu z lipca 1938 czyli adiutant 1 PF 518 , goniec - solówka, patrol motocyklowy - 3 moto z koszem, drużyna łączności i patrol radio - 1 PF 518 1 PF 508 furgon 1 motokosz.

- szwadron strzelecki x2 - szacuję go na 2 PF 518, 5 motocykli z wózkiem, 1 motocykl solówka, 10 ciężarówek PF 621L.
W skład wchodzi dowództwo z pocztem, 3 plutony strzeleckie i drużyna gospodarcza

- szwadron ckm - szacuje na 5 PF 508, 13 PF 518, 2 ciężarowe PF 621L, 3 solówki, 1 moto z koszem

- szwadron moździerzy - jak wyżej - przyjmuje że jest podobnie jak w przypadku ckm, ale działon mieści się na PF 621L i zmienia to 5 PF 508, 1 PF 518, 14 PF 621L, 3 solówki 1 motokosz

korzystałem z Brygada Motorowa Majki, Dywizjon rozpoznawczy Nowaka, i W Warszawskiej Brygadzie Pancerno-Motorowe Zaleskiego, trochę z Szubańskiego
Raczej to nieudolnie wyszło ale mniej więcej tak wyglądał by pułk :wink:

: czw maja 07, 2009 4:26 pm
autor: Gebhardt
Na cale szczescie faktyczne wyposazenie w pojazdy motorowe pulkow kawalerii jest dosc detalicznie znane wiec nie trzeba sie zbyt duzo meczyc. Na razie o dyonach.

Odnoscie dowodztw dyonow to Twoje von Slawku sa nieco rachityczne i watpie ze by wytrzymaly probe - szczegolnie jesli chodzi o lacznosc. Nalezy obliczac co najmniej dwie radiostacje, conajmniej tyle patroli telefonicznych ile szwadronow, co najmniej 3ch goncow solo i niech bedzie 1 patrol lacznosci z lotnikiem ale na ogol bylo ich 2.
Co do oficerow za norme moznaby policzyc:
Dowodca (PF518)
Zastepca (PF508)
Oficer techniczny (PF518)
Adiutant (motokosz)
Kwatermistrz (motokosz)
Lekarz (motokosz lub furgonik)
Platnik (na samochodzie bagazowym z kasa pulkowa)

Patrol ochrony dowodztwa/kierowania ruchem (3x motokosze, rkm)

Patrol sanitarny (1-2 sanitarki)

Druzyna gospodarcza (2 samochody ciezarowe, przyczepa kuchenna, przyczepa benzynowa)

Faktyczny w 1939 szwadron strzelecki
Dowodca z pocztem (PF 508, motocykl solo dla gonca)
Patrol rozpoznawczy (nie we wszystkich szwadronach 10BK) (PF 518 w 10BK, w WBPM na ogol furgonik Chevrolet)
3 plutony a dca + 4 sekcje (motokosz + dwa samochody ciezarowe lub w 3cim i 4tym szwadronie pulkow WBPM, 1 samochod ciezarowy z przyczepa osobowa)
Pluton ckm (dwa samochody ciezarowe, w 10BK najprawdopodobniej 2 laziki 518)
Druzyna gospodarcza (2 samochody ciezarowe, przyczepa kuchenna, przyczepa benzynowa)

razem 10 samochodow ciezarowych (lub 7 samochodow + 3 2-osiowe przyczepy osobowe w 3im i 4ym szwadronie) , lazik 508, lazik 518 (lub furgonik Chevrolet), 3 motokosze 1 motocykl solo, przyczepa benzynowa i przeczepa kuchenna). W 10Bk najprawdopodobniej 8 samochodow ciezarowych i 3 laziki 518 inaczej tak samo.

Faktyczny w 1939 szwadron ckm (zawieral mozdzierze - 2 w 10BK, 4 w WBPM)
Dowodca z pocztem (PF 508, 3 motocykle solo dla gonca)
Pluton ckm (motokosz chociaz logika wskazuje dwa, 3 laziki 518)
3 plutony ckm (a motokosz, 2 samochody ciezarowe)
2 plutony mozdzierza (1 w 10BK) (a motokosz, 2 samochody ciezarowe)
Druzyna gospodarcza (2 samochody ciezarowe, przyczepa kuchenna, przyczepa benzynowa)

razem 1 lazik 508, 3 laziki 518, 12 samochodow ciezarowych (10 w 10BK), 6 motokoszy (5 w 10BK), 3 motocykle solo

Zrodla: relacja Zenona Wzacnego (IPiMGS- akurat sygnatury nie mam pod reka :( )i Wykaz sprzetu motorowego 10 psk w kampanii wrzesniowej (IPiMGS syg: AV 2/23)

: czw maja 07, 2009 4:38 pm
autor: Gebhardt
Osobiscie to bym poszedl od razu na pulk a dwa baony

Dctwo pulku
Pluton lacznosci
Kompania techniczno-gospodarcza
Kompania rozpoznawcza
Kompania ppanc
Pluton km plot
Kompania saperow (przynajmniej pluton) )(2 plutony zaporowe, pluton budowlany, druzyna przeprawowa)

2 baony a
Dctwo baonu
Pluton lacznosci
Pluton gospodarczy
Pluton lub druzyna rozpozanwacza
3 kompanie strzeleckie a 3 druzyny, a 12 ludzi + 2 rkm
Kompania ckm z 4-6 mozdzierzami
Plutonik ppanc tez moze by sie przydal :)

Mniej 'gory' w stosunku do 'dolow' :)

: czw maja 07, 2009 9:30 pm
autor: Von Slavek
Odnoscie dowodztw dyonow to Twoje von Slawku sa nieco rachityczne i watpie ze by wytrzymaly probe - szczegolnie jesli chodzi o lacznosc
Jak sam napisałem jest raczej nieudolnie :) Nie wnikałem w dowództwa po prostu przyjąłem te mi znane jakie przewidywał etat, fakt mogło to nie wytrzymać w walkach.
Mnie bardziej zastanawia czy taki pułk z złożony z trzech dywizjonów potrzebował by szwadronu technicznego i gospodarczego, bo plutony ewidentnie za małe.

: pt maja 08, 2009 11:40 am
autor: Gebhardt
Wcale nie widze tu nieudolnosci. Te etaty z Lipca sa chyba pokojowe no i ciagle ekperymentalne, wiec tylko sugeruje wykorzystac doswiadczenia nastepnego roku i jako podstawe uzyc to bylo w dyonach istniejacych w brygadach motorowych w 1939. Musze sie przyznac do tego ze mam odruch nie powtarzac znanych bledow - albo raczej pociagniec oszczednosciowych ktore potem sie zle odbijaly na dzialaniu oddzialow.

Co do sluzby 'sanitarnej' dla pojazdow, to musisz von Slawku zastanowic sie nad tym jak sobie wyobrazasz funkcjonowanie tej sluzby: ze tak powiem filozofie dzialania. Dla przykladu, w broni pancernej rep byl wysuniety jak najbardziej do przodu i kazdemu PLUTONOWI towarzyszyl patrol rep, byl na ogol jego organiczna czescia. To jest raczej przesada spowodowana czesciowo rozdrobnieniem sprzetu a czesciowo (tak uwazam) duza wartoscia tego sprzetu na naszym ubogim tle.

Jako ogolna zasade trzeba przyjac ze im bardziej sie rozczlonkuje resources (dysponowanie lokalne) to ma takie zalety ze pomoc jest szybsza i wspoldzialanie z pomaganym lepiej zgrane. Wady sa takie ze czesto sie zdarza ze jeden oddzial potrzebuje powiedzmy dwie uslugi a drugi zadnej. Wtedy w jednym jest nadmiar pracy i opoznienia a w drugim stoja resorty bezczynnie (nieekonomicznosc ergo przy tym zestawieniu prawie zawsze potrzeba tych resortow wiecej). Warto dodac ze dysponowanie ludzmi naogol najlepiej funkcjonuje lokalnie (zgranie); sprzetem centralnie, co w naszym przypadku przedstawia pewien problem bo rep to jest scisle wspoldzialanie sprzetu i ludzi.

W przypadku pulku zmotoryzowanej piechoty (czy kawalerii jak kto woli), ktory sie spiesza do walki, pierwsze elementy mozna prawdopodobnie dac dopiero na poziomie dyonu, w formie patroli rep - samochodowych i motocyklowych. Tu bym skoncentrowal gros tego wysilku. Moje zalozenie jest ze pulk nie bedzie zawsze manewrowac na jednej osi, raczej dyony beda czesto manewrowac samodzielnie. Jako wykladnie wezmijmy to co mial faktyczny pulk kawalerii motorowej w 1939 - 3 patrole samochodowe i jeden patrol motocyklowy, wszystko na furgonikach (plus mini patrol na motocyklu w plutonie motocyklistow ale to mozemy sobie na razie darowac :lol: ). Dodajac wszystko razem wychodzi jeden patrol +/- na 2 kompanie lub odpowiednik. Czyli na nasz dywizjon powinny wystarczyc dwa patrole.

Na poziomie pulku nie bardzo widze potrzeby na cos duzo wiekszego niz pluton, a raczej mniej. Bez przesady: nie zapominajmy ze pulk dziala w ramach dywizji ktora bedzie miala do dyspozycji srodki dywizyjne.

Ergo, na poziomie pulku potrzeba nam najwyzej jeden patrol rep dla samochodow dowodztwa, szwadronowi rozpoznawczemu dalbym wlasny drugi i motocyklowy patrol dla plutonu moto (ze wzgledu na wysunieta role), niechno jeszce po zapasowym patrolu motocyklowym i samochodowym dla dywizjonow. Dalej dwa samochody warsztatowe samochodowe i jeden samochodowy warsztat rusznikarski. A ze czuje sie szczodrze to jeszcz damy samochod ciezarowy z czesciami zapasowymi i motokosz dla dowodcy druzyny. Samochod wyciagarka lub ciagnik by sie przydal ale w 1939 takiego sprzetu chyba nie bylo (bardzo chcialbym sie mylic!).

Wiec etat w pulkowej druzynie technicznej mamy taki:

Dca (starszy podoficer) + kierowca, razem 2
3 patrole rep a podoficer + 2 mechanikow + kierowca, razem 12
2 warsztaty samochodowe a podoficer + 2 mechanikow + kierowca, razem 8
1 warsztat rusznikarski a podoficer + 3 rusznikarzy + kierowca, razem 5
1 samochod na czesci a kierowca + pomocnik, razem 2

Razem: 7 podoficerow, 22 szeregowych, 1 motokosz, 3 furgoniki, 3 samochody warsztatowe (? z przyczepami agregatami), 1 samochod ciezarowy z przyczepa benzynowa.

Plus dodajemy furgonik rep i motocykl rep (razem 2 podoficerow i 3 ch mechanikow) kompanii zwiadowczej.

Naszym dziadkom to by wystarczylo az nadto. Dla porownania, w faktycznym pulku zmotoryzownaym w 1939, w plutonie techniczno-gospodarczym byly 4 patrole rep i 2 warsztaty (samochodowy i rusznikarza) i wsio.