Gdyby 10 BK i WBP- M dostały obiecane baony 7- TP ...

Spekulacje i hipotezy dotyczące alternatywnych przebiegów wydarzeń oraz wszystkie inne tematy historyczne, które nie mieszczą się w powyższych kategoriach forum.
tomekw

Post autor: tomekw » wt mar 10, 2009 4:24 pm

Macie całkowicie rację...
Chcę też wspomnieć o modelach pomiędzy "Karasiem" a "Sumem"...
Mówię tu o: PZL 42 i PZL 43.
Dla osób które słyszą o tym pierwszy raz wyjaśniam:
PZL 42 był to "Karaś" z podwójnym usterzeniem i innym, lepszym silnikiem PZL Bristol "Pegaz" VIIIA o mocy startowej 522 kW (710 KM)... Był to model prototypowy z zwiększoną prędkością (ok 45 km/h). O uzbrojeniu strzelców brakuje danych lecz nowością były km zamontowane w skrzydłach.
PZL 43 także powstał na podstawie "Karasia, lub raczej był unowocześnioną wersją "Karasia"... Posiadał także pojedyńcze usterzenie, natomiast silnik to Gnôme-Rhône 14KS o mocy 684 kW (930 KM) lub Gnôme-Rhône 14NO1 o mocy 721 kW(980 KM) ze śmigłem Gnôme-Standard IA. Pędkość dochodziła do 465 km/h. uzbrojenie strzelców zmienione było z 2 ruchome km Vickers F kal. 7,7 mm na nowe km wz.37 kal.7,9 mm (zwane też często szczeniakami).

Oczywiście z naszego punktu widzenia łatwo o tym mówić a na to wszystko wtedy potrzebne były pieniądze... Armia chciała mieć dużo nowoczesnego sprzętu no ale niestety jak się wtedy okazało skromne "datki" państwowe i zbiórki ludności zdały się na nic w kwestii lotnictwa (nie mówi tu o marynarce).

PS: czy macie może jakiekolwiek zdięcia samolotów: PZL 39, PZL 40, PZL 63 oraz PZL Łosoś?

To chyba "literówka"? Było 365 km/h.

LESZEK

Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » wt mar 10, 2009 9:09 pm

No cóż. PZL 42, był to egzemplarz eksperymentalny oparty na PZL 23. Służył on do badań na zastosowaniem podwójnego usterzenia pionowego oraz do prób bombardowania z lotu nurkowego. Nie jestem pewny ale zdaje się że testowano w nim chowaną gondolę bombardiera. Nie był przewidziany do produkcji. PZL 43 to praktycznie "Karaś" z mocniejszym silnikiem stworzony dla zagranicznego odbiorcy.

tomekw

Post autor: tomekw » wt mar 10, 2009 11:35 pm

Horus pisze:No cóż. PZL 42, był to egzemplarz eksperymentalny oparty na PZL 23. Służył on do badań na zastosowaniem podwójnego usterzenia pionowego oraz do prób bombardowania z lotu nurkowego. Nie jestem pewny ale zdaje się że testowano w nim chowaną gondolę bombardiera. Nie był przewidziany do produkcji. PZL 43 to praktycznie "Karaś" z mocniejszym silnikiem stworzony dla zagranicznego odbiorcy.
Dokładnie dla Bułgarii lub Rumunii...
Chcę też wspomnieć że PZL 42 faktycznie słóżył do badań nad podwójnym usterzeniem lecz do lotów nurkowych jako prototyp i eksperyment służył PZL Łosoś...
Projekt samolotu liniowego i nurkującego bombowca PZL Łosoś konstrukcji inż. Stanisława Praisa powstał jako studium rysunkowe latem 1939 r. Łosoś miał być rozwinięciem samolotu PZL P-46 Sum z silnikiem rzędowym Hispano-Suiza o mocy 883-1177 kW (1200-1600). Samolot Łosoś był przenzaczony jako samolot liniowy i bombowiec nurkujący. Prace nad projektem przerwał wybuch wojny...
ten jednak był już po sumie ale mimo wszystko...

wallenrod.69

Post autor: wallenrod.69 » śr mar 11, 2009 3:14 am

Horus pisze:No cóż. PZL 42, był to egzemplarz eksperymentalny oparty na PZL 23. Służył on do badań na zastosowaniem podwójnego usterzenia pionowego oraz do prób bombardowania z lotu nurkowego. Nie jestem pewny ale zdaje się że testowano w nim chowaną gondolę bombardiera.
Był pozbawiony gondoli podkadłubowej w ogóle. Nie wpłynęło to jednak na znaczną poprawę prędkości. Pomysł z dostosowanim go do bombardowań nurkowych był, lecz nic mi nie wiadomo by zdołano rozwiązać problem z urządzeniem do wyrzucania bomb poza obręb śmigła. Czy były testy doraźne, trudno powiedzieć.

tomekw

Post autor: tomekw » śr mar 11, 2009 12:54 pm

Nie do końca... Były wersje PZL 42a i PZL 42b...
W tej drugiej istniała koncepcja chowanej gondoli...
Obrazek

Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » śr mar 11, 2009 7:58 pm

No właśnie na PZL 42 testowano bombardowanie z lotu nurkowego, te doświadczenia miały posłużyć w projektowaniu "Łososia".

tomekw

Post autor: tomekw » śr mar 11, 2009 11:30 pm

Nie zapominajmy se Sum miał mieć możliwość lotu i ataku nurkowego... Było on pomiędzy "PZL 42" i "PZL Łosoś" zarówno w konstrukcji jak i bombardowaniu nurkowym...

Niestety ciągle brak zdięć Łososia... :(

Jednak znalazłem zdięcia w wersji... modelarskiej (^^):
Zauważcie, że podwójne usterzenie zostało zapożyczone z Łosia a po raz pierwszy zastosowane czwórłopatowe śmigło to innowacja... Porównajcie go z Messershmitt Bf 110...
Obrazek Obrazek Obrazek


Nie chciałem odpisywać w osobnym poście bo temat nie o tym. Po pierwsze to nie jest żaden Łosoś, kolega mógłby lepiej szukać w googlach zanim coś wklei lub chociaż więcej poczytać o omawianym modelu samolotu, wiadomo jest nawet teraz że Łosoś był samolotem jednosilnikowym, jego różnica w stosunku do Suma polegała z tego co pamiętam w zastosowaniu podwozia wciąganego i silnika rzędowego Hispaono-Suiza 12Z, braku gondoli podkadłubowej poza tym miał być trochę zmniejszony i załoga miała liczyć 2 osoby

Von Slavek

evanger

Post autor: evanger » śr mar 11, 2009 11:35 pm

tomekw pisze:Nie zapominajmy se Sum miał mieć możliwość lotu i ataku nurkowego... Było on pomiędzy "PZL 42" i "PZL Łosoś" zarówno w konstrukcji jak i bombardowaniu nurkowym...

Niestety ciągle brak zdięć Łososia... :(
Pierwsze słyszę? Sum to był taki, udoskonalony Karaś. Miał mieć (w stosunku do Karasia) wysuwaną gondolę, mocniejszy silnik, podwójne usterzenie, 4km-y pilota... Natomiast Łosoś miał mieć dwuosobową załogę, silnik rzędowy i właśnie miał być przeznaczony do bombardowania z lotu nurkowego. Z tym że Łosoś to tylko, projekt wstępny. Tak więc o rysunkach, a tym bardziej zdjęciach nie ma mowy...

tomekw

Post autor: tomekw » śr mar 11, 2009 11:38 pm

Nie wyglądają mi one za dwuosobową załogę...

wallenrod.69

Post autor: wallenrod.69 » czw mar 12, 2009 12:13 am

tomekw pisze:Nie do końca... Były wersje PZL 42a i PZL 42b...
W tej drugiej istniała koncepcja chowanej gondoli...
Obrazek
To zdjęcie to jakaś rewelacja autorska. Prototyp P-23/IV został przerobiony w 1936 roku z seryjnego P-23A, któremu następnie zmieniono nazwę na P-42. Wykonano tylko jeden egzemplarz pozbawiony gondoli podkadłubowej.
Po serii prób, przekazano go wpierw do 1 PL w Warszawie, a następnie do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie, gdzie pełnił rolę eksponatu w sali nauk. Zniszczony w wyniku bombardowania we wrześniu 1939 roku.

ODPOWIEDZ