Czy WP w czasie kampani 1939r wkroczyło na tereny III Rzeszy

Działania polityczno-militarne, bitwy, potyczki, jednostki i dowódcy, biografie, zbrodnie wojenne, wystąpienia polityków, działania wywiadów, plany - pytania i dyskusje.
ODPOWIEDZ
Qla

Czy WP w czasie kampani 1939r wkroczyło na tereny III Rzeszy

Post autor: Qla » śr lut 11, 2009 9:14 am

Witam jestem tu nowicjuszem i szukam informacji
(potwierdzenia lub zaprzeczenia) o incydentalnym przekroczeniu granicy polsko niemieckiej przez WP i wkroczeniu na tereny ówczesnego państwa niemieckiego w pierwszym dniu wojny.
Nie szukam informacji o prowokacjach niemieckich lub innych wydarzeniach jakie miał miejsce przed okreslonym przezemnie przedziałem czasowym.

Podkresle raz jeszcze, przedział ten to pierwszy dzień otwartego konfliktu zbrojnego, czyli pierwsze 24 max 36 godzin.

Gdzies taka informacja obiła mi sie o uszy i chciałbym ją sprecyzować

Będe bardzo zobowiązany za każdą pomoc.

tomus118

Post autor: tomus118 » śr lut 11, 2009 11:39 am

Taki fakt miał miejsce przykładowo 2 września. Pododdziały Wielkopolskiej Brygady Kawalerii dokonały podwójnego wypadu na Wschowę w odwecie za ostrzelania Leszna i Rawicza. Jeszcze jeden wypad nastąpił na teren Prus Wschodnich.

Waldemar Rekść

Post autor: Waldemar Rekść » śr lut 11, 2009 1:29 pm

W nocy 1/2 września Batalion Strzelców Morskich pod dowództwem płk Szpunara śmiałym atakiem od strony gdyńskich Kolibek wdarł się na teren Sopotu, wywołując tam powszechną panikę.
Reaktywowany w naszych czasach odznaczony został VM.
Dziś przy okazji świąt narodowych żołnierze tego batalionu pełnią wartę pod pomnikiem Polaków - mieszkańców Sopotu, pomordowanych przez Niemców, występując w historycznych i współczesnych mundurach.
Można więc napisać, że tamten atak ostatecznie zakończył się zwycięstwem.
Co prawda, Sopot w owym czasie formalnie był częścią Wolnego Miasta Gdańska, a nie Niemiec.

Qla

Post autor: Qla » czw lut 12, 2009 8:50 am