przedmoście Pułtusk

Działania polityczno-militarne, bitwy, potyczki, jednostki i dowódcy, biografie, zbrodnie wojenne, wystąpienia polityków, działania wywiadów, plany - pytania i dyskusje.
ODPOWIEDZ
Piotr Umiński
Szeregowy
Szeregowy
Posty: 4
Rejestracja: pt gru 26, 2008 10:34 pm

przedmoście Pułtusk

Post autor: Piotr Umiński » śr cze 03, 2009 10:47 pm

Jestem w posiadaniu raportu kapitana Stanisława Gustowskiego dowódcy III baonu O.N,który wśród wyróżnionych dowódców umieścił kapitana Umińskiego "kpt.Umiński d-ca współdziałającej baterji z bataljonem za ofiarne zachowanie się oraz przyczynienie się do załamania natarcia czołgów". Może ktoś z Państwa posiada więcej informacji na temat dowódców baterii i ich dalszych losów ?
Pragę nadmienić,że szukam informacji o moim stryju poruczniku Hieronimie Xsawerym Umińskim zaginionym we wrześniu 1939 roku obrońcy Pułtuska.

Gebhardt
Sierżant
Sierżant
Posty: 136
Rejestracja: pt mar 06, 2009 6:57 pm

Post autor: Gebhardt » pn cze 08, 2009 11:43 am

Czy wiesz cos wiecej, np jaka to byla bateria, z jakiego pulku etc?

103
Szeregowy
Szeregowy
Posty: 33
Rejestracja: śr lip 30, 2008 9:56 pm

Re: przedmoście Pułtusk

Post autor: 103 » czw wrz 17, 2009 7:08 pm

W grę wchodzą tylko:
- dca 1 baterii art. plot motorowej z 1DP
- dcy 1,2 i 3 baterii z 1 pal
- dcy 1 i 2 baterii z 1 dac
- dca 12 plutonu art. pozycyjnej (3 lub 4 armaty 76mm wz. 02)

Dziwna sprawa z tymi czolgami bo przedmoście Pułtusk bylo atakowane 06.09 prze dorażnie zmotoryzowany baon piechoty
z 61 DP wraz z OR z 61DP (była tylko sekcja samochodow pancernych) a 07.09 dwa pułki piechoty z 61 DP. Czyżby więc
wypożyczono kompanię czołgów z DPanc gen. Kempfa, która walczyła obok pod Różanem?

voodoo34
Sierżant
Sierżant
Posty: 120
Rejestracja: pn gru 22, 2008 9:04 pm

Re: przedmoście Pułtusk

Post autor: voodoo34 » pt wrz 18, 2009 4:37 pm

103 pisze:
Dziwna sprawa z tymi czolgami bo przedmoście Pułtusk bylo atakowane 06.09 prze dorażnie zmotoryzowany baon piechoty
z 61 DP wraz z OR z 61DP (była tylko sekcja samochodow pancernych) a 07.09 dwa pułki piechoty z 61 DP. Czyżby więc
wypożyczono kompanię czołgów z DPanc gen. Kempfa, która walczyła obok pod Różanem?
Nic dziwnego w tej relacji nie ma. Standardem we wrześniu było mylenie samochodów pancernych z czołgami. Zdarzało się nawet pomylenie transporterów półgąsienicowych i samochodów terenowych (!!!) z czołgami.

103
Szeregowy
Szeregowy
Posty: 33
Rejestracja: śr lip 30, 2008 9:56 pm

Re: przedmoście Pułtusk

Post autor: 103 » pt wrz 18, 2009 6:10 pm

Mam pytanie do kolegi Piotra Uminskiego o datę raportu kpt. St.Gustowskiego, miejsce wystawienia jeżeli jest oraz
o imiona i nazwiska innych wyróżnionych d-ców. Pozwoli to ustalić czy chodzi o walki w rejonie Pułtuska 06-07.09 czy
też może o poźniejsze walki w ramach GO gen. Kowalskiego - nad Bugiem, pld Podlasiu lub płn Lubelszczyźnie?
W tych walkach 1DP, do której byc może przylączono III Warszawski Baon ON, walczyła także z DPanc gen. Kempfa.

Komentarz do hipotezy kolegi voodoo 34 odnośnie mylenia czolgów z innymi pojazdami: zgadzam się że takie blędy
występowały, ale czy kpt. St. Gustowski pracujący zawodowo w Warszawie nie odróżniał czolgów od innych pojazdow?
Są liczne zdjęcia z defilad z użyciem czołgow na ulicach Warszawy. W końcu garnizon Warszawa to nie to samo co
garnizon np w Pińsku (nic Pińsku nie ujmując) i z technikę wojskową można się tam lepiej zapoznać. Być może
podanie w raporcie informacji o czolgach npla bylo pewną konfabulacją ktora miala usprawiedliwić nieudaną obronę
ufortyfikowanego przedmościa w dn. 07.09 (61 DP nie tylko zajęła przedmoście, ale też wywalczyla przyczolek za
Narwią pomimo że obrońcow wspierała liczna polska artyleria na przedmościu i zza rzeki). Ale możliwe jest też, że
jakieś czołgi były użyte w końcu 3A posiadala oprocz 6 kompanii czołgów z DPanc gen. Kempfa także 3 kompanie
czolgów z armijnego samodzielnego batalionu czolgów, ktory wcześniej dzialal przy XXI Armee Korps. Może ktoś z
kolegow forumowiczów ma informacje, ktore pozwolą rozwiązać tę zagadkę o czołgach npla pod Pułtuskiem?

Pozdrawiam

voodoo34
Sierżant
Sierżant
Posty: 120
Rejestracja: pn gru 22, 2008 9:04 pm

Re: przedmoście Pułtusk

Post autor: voodoo34 » śr wrz 23, 2009 9:06 am

103 pisze: Komentarz do hipotezy kolegi voodoo 34 odnośnie mylenia czolgów z innymi pojazdami: zgadzam się że takie blędy występowały, ale czy kpt. St. Gustowski pracujący zawodowo w Warszawie nie odróżniał czolgów od innych pojazdow?
Raport mógł oprzeć również na meldunkach swoich podwładnych i nie musiał wszystkiego widzieć na własne oczy, a w takim wypadku o pomyłkę nie trudno. Pamiętajmy że przez Pułtusk przechodzili też żołnierze z rozproszonych dywizji A. "Modlin" (8 i 20) a oni różne wieści nieśli. W 13 pp z Pułtuska służyli także Niemcy którzy w czasie walk celowo mogli wzniecać panikę. A że strach ma "wielkie oczy" żołnierze mogli widzieć wiele więcej niż tam było, to całkiem normalne zachowanie.
103 pisze: Być może podanie w raporcie informacji o czolgach npla bylo pewną konfabulacją ktora miala usprawiedliwić nieudaną obronę ufortyfikowanego przedmościa w dn. 07.09 (61 DP nie tylko zajęła przedmoście, ale też wywalczyla przyczolek za Narwią pomimo że obrońcow wspierała liczna polska artyleria na przedmościu i zza rzeki).
Obrońcy opuścili przedmoście na rozkaz nie kolidujący z wytycznymi gen. Przedrzymirskiego który awizował wcześniej przejście do obrony linii Bugu. Przyczółek wywalczyły oddziały 11 DP i zostały z niego wyrzucone przez żołnierzy 5 pp. Na przedmościu nie było artylerii, cała była za rzeką.
103 pisze:Ale możliwe jest też, że jakieś czołgi były użyte w końcu 3A posiadala oprocz 6 kompanii czołgów z DPanc gen. Kempfa także 3 kompanie czolgów z armijnego samodzielnego batalionu czolgów, ktory wcześniej dzialal przy XXI Armee Korps. Może ktoś z kolegow forumowiczów ma informacje, ktore pozwolą rozwiązać tę zagadkę o czołgach npla pod Pułtuskiem?

Pozdrawiam
Czołgi nie mogły być z dywizji "Kempfa" gdyż ta walczyła pod Różanem. Jak pokazuje praktyka Niemcy zazwyczaj nie wydzielali pojedynczych pododdziałów z dywizji pancernych dla doraźnego wsparcia dywizji piechoty i to znajdujących się kilkadziesiąt kilometrów od jej rejonu działań. 1 batalion 10 pułku pancernego 4 września był jeszcze w Grudziądzu (są zdjęcia z defilady w tym mieście) więc trudno by znalazł się 6 września pod Pułtuskiem ze względu na odległość. Choć sprawa jego szlaku bojowego po 4 września nie jest do końca jasna.

Wracając do meritum tematu to kpt.Umiński nie należał do oddziałów 1 pal (tak na marginesie obronę wspierały baterie 5,6 i 7) i 1 bat. art. plot gdyż nie występuje w obsadzie personalnej. Pozostaje zatem 1 dac (gdzieś mam jego obsadę więc postaram się sprawdzić) i 12 pluton pozycyjny.

Awatar użytkownika
d_sz1
Sierżant
Sierżant
Posty: 110
Rejestracja: wt mar 18, 2008 12:38 am

Re: przedmoście Pułtusk

Post autor: d_sz1 » śr wrz 23, 2009 3:18 pm

voodoo34 pisze:
103 pisze: Komentarz do hipotezy kolegi voodoo 34 odnośnie mylenia czolgów z innymi pojazdami: zgadzam się że takie blędy występowały, ale czy kpt. St. Gustowski pracujący zawodowo w Warszawie nie odróżniał czolgów od innych pojazdow?
Raport mógł oprzeć również na meldunkach swoich podwładnych i nie musiał wszystkiego widzieć na własne oczy, a w takim wypadku o pomyłkę nie trudno. Pamiętajmy że przez Pułtusk przechodzili też żołnierze z rozproszonych dywizji A. "Modlin" (8 i 20) a oni różne wieści nieśli. W 13 pp z Pułtuska służyli także Niemcy którzy w czasie walk celowo mogli wzniecać panikę. A że strach ma "wielkie oczy" żołnierze mogli widzieć wiele więcej niż tam było, to całkiem normalne zachowanie.
Kolego nie obrażając cie, ale sprawdź sobie którędy wycofywała się Armia Modlin, bo ani 8 ani 20 DP przez Pułtusk nie przechodziła :crazy: podczas taktycznego wycofania się z zagrożonego rejonu. A po tych walkach, które stoczyła pod Mławą to raczej żołnierze potrafili odróżnić czołg wroga od samochody ciężarowego, opancerzonego czy terenowego.
Z tego, co pamiętam to załogę przedmościa Pułtuska stanowiły:
Batalion ON "Warszawski III"
III Batalion 115 Pułku Piechoty
A skoro Batalion ON "Warszawski III" był jednostką III typu ON to niebyła raczej ani taki słaby ani tak niedoświadczony by nie odróżnić sprzętu bojowego napastnika.
Jeśli chodzi o tych Niemców z 13 pp to ich tam niewielu było, bo w Pułtusku został tylko batalion marszowy (IV/13 pp); choć z drugiej strony gdzieś czytałem odnośnie Armii Modlin, że były incydenty z żołnierzami narodowości niemieckiej; ponoć u paru takich złapanych na dezercji znaleziono nawet karty mobilizacyjne do wojska III Rzeszy. Ale też mam w pamięci prośby żołnierzy niemieckich pochodzenia polskiego (Kaszubów i Mazurów), którzy dostali się do niewoli, że oni chcą do naszego wojska i bić Niemców. Ale jak patrzę na mapę wyznań to tam raczej nie widzę żadnych protestantów w rejonie Pułtuska z drugiej strony Niemcy nie stanowili tak licznej grupy na Mazowszu a raczej województwie Warszawskim nie pamiętam dokładnych danych ale było to cos w skali województwa 1,5 do 2% a w skali całego kraju 2,5%. A z tego, co pamiętam to raczej Mazowiecka BK przez Pułtusk się wycofywała. I to ona jak już coś mogła wprowadzić małe zamieszanie ale nie sądzę.
103 pisze:Być może podanie w raporcie informacji o czolgach npla bylo pewną konfabulacją ktora miala usprawiedliwić nieudaną obronę ufortyfikowanego przedmościa w dn. 07.09 (61 DP nie tylko zajęła przedmoście, ale też wywalczyla przyczolek za Narwią pomimo że obrońcow wspierała liczna polska artyleria na przedmościu i zza rzeki).
Jaką nieudaną obronę przędnością :crazy: ; żołnierze w dniach 6 i 7 września wielokrotnie odpierali ataki nieprzyjaciela, który z powodu niskiego stanu wody w Narwi zdołali się przeprawić, a nasi dostali rozkaz wycofania sie na nową pozycję na Bugu.
Polecam lekturę:
Tadeusz Jurga, Władysław Karbowski, Armia „Modlin” 1939,
Relacja gen. bryg. Emila Przedrzymirskiego o przygotowaniu Armii "Modlin" do wojny,
Ryszard Juszkiewicz, Obrona Pułtuska i 13 pułk piechoty w wojnie 1939 roku.

ODPOWIEDZ