Artyleria, lotnictwo, broń strzelecka, pojazdy, kawaleria, marynarka wojenna, fortyfikacje - czyli wszystko o sprzęcie, ekwipunku i broni wszystkich stron wojny. Organizacja i struktura wojsk.
-
Jagmin
- Generał
![Generał Generał](./images/ranks/generalbrygady.gif)
- Posty: 879
- Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am
Post
autor: Jagmin » śr sty 23, 2008 12:49 am
smokeustachy pisze:Jagmin pisze:Też słyszałem, że Jastrząb bazował na P.11, trochę jak IAR na P.24, ale nie wiem, gdzie mógłbym o tym przeczytać.
Jastrzębiowi podcięto po pierwszych (lutowych czy marcowych) próbach. Poza tym zdaje się, że wstrzymano, a nie zatrzymano jego produkcję.
Na dws.org.pl można o tym przeczytać. Jastrzębi miało powstać 30 sztuk, reszta Merkurych dla Kobuza. I materiały dla Suma.
Sum wstrzymany.
Na dws.org.pl można też poczytać, że konstrukcja Jastrzębia była nieoptymalna wagowo i dlaczego.
Szanuję wiedzę forumowiczów, przyznaję, że DWS utrzymuje wysoki poziom, ale chciałbym o Jastrzebiu przeczytać na papierze, a nie na monitorze. Tymczasem dostępne mi książki raczej pozytywnie opisują Jastrzębia.
Właśnie kupiłem "Prototypy..." Malaka, może on coś wie. Mam nadzieję, że nie wyrzuciłem pieniędzy.
-
Sir Fargon
Post
autor: Sir Fargon » śr sty 23, 2008 10:52 am
Myślę, że najlepszym projektem polskiego myśliwca, który doganiał (ba, prześcigał) nowoczesne samoloty takich państw jak Wielka Brytania, Francja, III Rzesza był PZL 62. Według założeń miał osiągnąć 600-650 km/h (!) i zostać wprowadzonym do jednostek w 1942 r.
-
Kozioł
Post
autor: Kozioł » śr sty 23, 2008 12:06 pm
To powstał jakiś jego projekt? Bo dotychczas myślałem że to było tylko takie sobie dumanie co to byśmy chcieli mieć w przyszłości w powietrzu.
-
Jagmin
- Generał
![Generał Generał](./images/ranks/generalbrygady.gif)
- Posty: 879
- Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am
Post
autor: Jagmin » śr sty 23, 2008 1:17 pm
Sir Fargon pisze:Myślę, że najlepszym projektem polskiego myśliwca, który doganiał (ba, prześcigał) nowoczesne samoloty takich państw jak Wielka Brytania, Francja, III Rzesza był PZL 62. Według założeń miał osiągnąć 600-650 km/h (!) i zostać wprowadzonym do jednostek w 1942 r.
Projekt samolotu nie powstał, skończyło się na wytycznych, rozpoczęto prace projektowe... tyle.
-
Von Slavek
- Porucznik
![Porucznik Porucznik](./images/ranks/porucznik.gif)
- Posty: 485
- Rejestracja: pt lut 09, 2007 3:27 pm
Post
autor: Von Slavek » śr sty 23, 2008 5:21 pm
A można wiedzieć za ile nabyłeś Jagminie tą książkę Malak bo ja jak do tej pory nigdy jej nie widziałem na allegro.
-
Jagmin
- Generał
![Generał Generał](./images/ranks/generalbrygady.gif)
- Posty: 879
- Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am
Post
autor: Jagmin » śr sty 23, 2008 10:08 pm
Widziałem ją dwa razy, zwykle schodziła za około 50zł. Maly nakład - chyba 2000 egz.
-
Sir Fargon
Post
autor: Sir Fargon » śr sty 23, 2008 10:20 pm
Jagmin pisze:Sir Fargon pisze:Myślę, że najlepszym projektem polskiego myśliwca, który doganiał (ba, prześcigał) nowoczesne samoloty takich państw jak Wielka Brytania, Francja, III Rzesza był PZL 62. Według założeń miał osiągnąć 600-650 km/h (!) i zostać wprowadzonym do jednostek w 1942 r.
Projekt samolotu nie powstał, skończyło się na wytycznych, rozpoczęto prace projektowe... tyle.
Cytuję za
www.samoloty.ow.pl (artykuł o PZL 62):
"Dowództwo Lotnictwa wykazało duże zainteresowanie projektem PZL-62. Był to wolnonośny dolnopłat całkowicie metalowej konstrukcji, w którym zamierzano zastosować kilka bardzo nowoczesnych jak na ówczesne polskie warunki rozwiązań. Samolot miał mieć całkowicie chowane podwozie, łącznie z kółkiem ogonowym, przy czym koła główne miały być składane do wnęk w skrzydłach w kierunku na zewnątrz. W skrzydłach zamierzano umieścić potężne uzbrojenie złożone z sześciu-ośmiu karabinów maszynowych, choć ta kwestia była wciąż dyskutowana z Dowództwem Lotnictwa (wojsko preferowało uzbrojenie umieszczone w kadłubie). Resztę wewnętrznej konstrukcji skrzydeł miały zająć integralne zbiorniki paliwa. Skrzydła wyposażono również w klapy (w tym na podkadłubowej części skrzydła) i automatyczne sloty systemu Handley Page. Uzupełnieniem uzbrojenia skrzydłowego miało być działko strzelające przez wał śmigła, na co pozwalała konstrukcja silnika Hispano-Suiza. Pod kadłubem umieszczono wysuwaną chłodnicę cieczy chłodzącej silnik, którą sterować miał automat reagujący na temperaturę silnika. Kabina pilota była w pełni dostosowana do lotów nocnych (podświetlane tarcze przyrządów itp.), miała klimatyzację i ogrzewanie. Samolot wyposażono też w radiostację nadawczo-odbiorczą, instalację tlenową i opancerzenie stanowiska pilota złożone z płyt pancernych z tyłu i po bokach fotela. Również szyba wiatrochronu miała być wykonana z grubego szkła pancernego."
-
Sir Fargon
Post
autor: Sir Fargon » śr sty 23, 2008 10:35 pm
Jeszcze pytanie do forumowiczów: Czy samolot PZL 24 miał na tyle większą wartość bojową, by opłacała się ewentualna wymiana starszych PZL P.7 i P.11 na nie?
-
Jagmin
- Generał
![Generał Generał](./images/ranks/generalbrygady.gif)
- Posty: 879
- Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am
Post
autor: Jagmin » czw sty 24, 2008 12:02 am
Zakonczenie projektu PZL-62 należy między bajki włożyć. Cynk i Glass są zgodni, że przed wrześniem trwały prace projektowe, ewentualnie, że zakończono projekt wstępny. Morgała dodaje, że rozpoczęto budowę prototypu w sierpniu (co istotnie mogłoby oznaczać koniec projektu), ale chyba Cynk uważał, że to była makieta.
Zwróć uwagę, że nawet w przywołanym przez Ciebie tekscie jest napisane, iż ilość km-ów pozostawała nadal kwestią otwartą, co raczej wyklucza zakończenie projektu.
-
evanger
Post
autor: evanger » ndz lut 03, 2008 11:05 pm
Mam dość nietypowe pytanie. Co wiadomo na temat opancerzenia polskich samolotów myśliwskich?
Wiadomo że PZL24 w swych ostatnich wersjach miał pancerną szybę i fotel pilota. To samo miał mieć PZL62, plus dodatkowe kabiny. A inne? Szczególnie Jastrząb?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)