7TP - wady, zalety, możliwości rozwojowe

Artyleria, lotnictwo, broń strzelecka, pojazdy, kawaleria, marynarka wojenna, fortyfikacje - czyli wszystko o sprzęcie, ekwipunku i broni wszystkich stron wojny. Organizacja i struktura wojsk.
ODPOWIEDZ
pułkownik Filipkowicz

Post autor: pułkownik Filipkowicz » sob maja 12, 2007 7:58 pm

No cóż, nasze 7TP były za bardzo rozproszone, po wszytskich armiach i poszczególnych jednostkach, żeby mogły w pełni pokazać swoją siłę i w pewnym stopniu nowoczesność. ale i tak te czołgi dobrze sie spisały we wrześniu 1939.

adamo

Post autor: adamo » pn maja 14, 2007 3:24 pm

gdybyśmy mieli dwa razy więcej 7tp to byłby jeszcze większy problem z paliwem do nich

Jagmin
Generał
Generał
Posty: 879
Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am

Post autor: Jagmin » pn maja 14, 2007 3:52 pm

No cóż, zatem chyba najlepiej byłoby, aby Niemców było dwa razy mniej. Zresztą chyba odchodzimy od tematu - może warto zastanowić się czy w wersji rozwojowej diesel był właściwym rozwiązaniem.

adamo

Post autor: adamo » pn maja 14, 2007 3:56 pm

moim zdaniem lepszy byłby silnik benzynowy ze względu na większy dostęp do paliwa. zostałem pułkownikiem supcio.

pułkownik Filipkowicz

Post autor: pułkownik Filipkowicz » pn maja 14, 2007 4:25 pm

Tak, myśle, że w wersjach rozwojowych 7TP powinno się zakładać silniki benzynowe, nasi konstruktorzy chyba niezdawali sobie sprawy jak trudno bedzie polskim załogom czołgów 7TP w zamęcie odwrotowym znaleźć paliwo do diesla. W każdym razie podstawom sukcesu nowych wersji 7TP i 14TP stałby się niewątpliwie silnik benzynowy o dużej mocy 200 km.

A tak na marginesie- zostałem generałem :D (dopiero teraz to zauważyłem).

Kozioł

Post autor: Kozioł » pn maja 14, 2007 7:24 pm

Trudno wymagać od inżynierów i projektantów by przewidzieli załamanie się systemu transportowego w trakcie wojny, której konstruując 7-TP nikt(może z niewielkimi wyjątkami) w Polsce się nie spodziewał. Faktem jest że benzyna była wówczas łatwiejsza w produkcji oraz łatwiej dostępna i silnik Diesla można by uznać za brak przewidywalności, jednak przy braku porównywalnej w osiągach konstrukcji benzynowej był on jedynym wyjściem, konstruowanie zaś nowej jednostki napędowej byłoby moim zdaniem zbyt czasochłonne.

Blazej ps. Stal

7TP - wady , zalety, mozliwosci rozwojowe

Post autor: Blazej ps. Stal » pn maja 14, 2007 9:25 pm

Tak macie racje , ja tez mysle ze lepiej by bylo zeby 7tp mialy silniki benzynowe. Moze zurzycie paliwa by bylo wiekssze ale zawsze by bylo latwiej ja dostac.

adamo

Post autor: adamo » wt maja 15, 2007 5:12 pm

co do zużycia paliwa to na pewno byłoby większe, ale rekompensował by to łatwiejszy dostęp do paliwa

Jagmin
Generał
Generał
Posty: 879
Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am

Post autor: Jagmin » wt maja 15, 2007 5:27 pm

Nie słyszałem jeszcze, aby ktoś argumentował zalety czołgu informacją, że mało pali.
Czytając wspomnienia z września wszędzie trafiałem na informację o deficycie paliwa, może istotnie gorzej było z "ropą", ale benzyny też brakowało. Dla mnie argumentem "za" dla silników gażnikowych była większa moc przy tych samych rozmiarach. Zatem gdyby to pozoliło na przeniesienie zbiorników paliwa do przedziału silnikowego (o ile nie dało się tego zrobić przy dieslu) to gra byłaby warta świeczki. Kwestii palności i wybuchowości obu paliw nie poruszam, bo ilekroć wysuwam ten argument zawsze trafia się znawca tematu wykształcony na battlefield.ru, który wciąga mnie w niekończącą się dyskusję. Temat zbyć można stwierdzeniem, że przy właściwym usytuowaniu zbiorników paliwa, zapewnieniu sprawnej ewakuacji i innych rozsądnych rozwiązaniach na szczeblu projektu i staranności produkcji sam rodzaj paliwa przestawał być kwestią wiodącą.

adamo

Post autor: adamo » wt maja 15, 2007 5:29 pm

ale silnik benzynowy jest żwawszy i zapewniałby większą prędkość a właśnie prędkość to jeden z atutów czołgu

ODPOWIEDZ