Strona 5 z 21

: wt maja 01, 2007 11:39 am
autor: Jagmin
We wrześniu Pz.IV uzbrojony był w krótkolufowe działo 75mm, które nie miało rewelacyjnej zdolności penetracji płyt pancernych. Jego pancerz wtedy jeszcze nie rzucał na kolana. Gdybym miał wybrać niemiecki numer jeden z tego okresu - postawiłbym na Pz.III albo Pz.38, a te właśnie stały na zbliżonym poziomie w stosunku do 7TP. Wg mojej oceny 9TP stanowiłby krok wyprzedzający niemiecką konkurencję.

: wt maja 01, 2007 3:53 pm
autor: pułkownik Filipkowicz
A czy według założeń produkcji 9TP to czy czołg ten miał mieć inne działo?? Np.: działo kal. 47 mm?? Bo wiem tylko o tym pancerzu i o jakis modyfikacjch z wieża oraz z włazami.

: wt maja 01, 2007 4:13 pm
autor: Jagmin
Nie, wieża bez zmian, być może pogrubiona, ale nigdzie takiej informacji nie znalazłem. Działem nadal miał być 37mm wz.37. może kiedyś coś więcej, ale to tylko moje spekulacje. Może docelowa wieża z 14TP, może lufa 40mm ze Starachowic, może zmodyfikowany Pocisk 47mm (nie jestem pewien czy to byłby krok do przodu)... O włazach też nic nie słyszałem.

: wt maja 01, 2007 7:56 pm
autor: pułkownik Filipkowicz
37mm wz.36. Ja właśnie slyszałem o tym, że w 7TP był tylko jeden właz- dla dowódcy, i były w związku z tym problemy, właśnie dlatego w 9TP postanowiono dodać przynajmniej jeden właz.

: śr maja 02, 2007 7:27 am
autor: Jagmin
37mm wz.37 było czołgową odmianą działa wz.36. O włazach nie słyszałem, ale przydałoby się. Z tego co wiem wieża miała pozostać bez zmian - może wzmocnionoby pancerz, ale to nie jest potwierdzone, to tylko moje nadzieje.

: śr maja 02, 2007 7:31 pm
autor: Von Slavek
może dorzucę coś jeszcze do 9TP projekt Biura Badań Technicznych Broni Pancernych przewidywał zmianę silnika Sauer na na silnik PZINż 725 o mocy 105 km oraz co najważniejsze bardzo zmniejszonej masie ważył 370 kg (Sauer 850 kg) dzięki zmianie silnika udało się obniżyć wysokość czołgu a tym samym zmniejszyć jego powierzchnie boczną, przez co pozwoliło to na powiększenie grubości pancerza bez dużego przyrostu masy (pancerz miał być spawany i cementowany), zastosowano tez jedna chłodnicę zamiast jak to było w 7TP dwóch, Opancerzenie miało mieć znaczne katy pochylenia.

: śr maja 02, 2007 9:50 pm
autor: Jagmin
No tak, tylko, że projekt BBTBr.Panc. zosłał odrzucony, przyjęto rozwiązania z BS PZInż. Wspominany silnik PZInż 725 (dla zagmatwania zastosowany w wariancie BBT) miał trochę mniejszą moc, zwykle podaje się 100KM lub 95, a przynajmniej ja spotkałem się z takimi danymi. Skąd masz informację o zastosowaniu płyt cementowanych?

: śr maja 02, 2007 10:07 pm
autor: Von Slavek
Skąd masz informację o zastosowaniu płyt cementowanych?
"Polska Myśl Techniczno-Wojskowa 1918-1945"

: śr maja 02, 2007 10:25 pm
autor: Jagmin
Właśnie to jest książka, której mi brakuje. Warto jej szukać?

: śr maja 02, 2007 10:54 pm
autor: Jagmin
To nie jest aby "Polska Myśl Wojskowa 1918-1939" Lecha Wyszczelskiego?