Prototypy polskich myśliwców
Niechcac zasmiecac tematu "Obce Mysliwce....", tutaj zadam pytanie kontynuujac watek LESZKA o Jastrzebiu. Czy myslano o odciazeniu Jastrzebia? Mocniejszy silnik-zgoda, to koniecznosc, jednak to nie oznacza zwiekszenia manewrowosci. Czy nie mozna by tego ptaszka odciazyc likwidujac zbedne zaczepy na bomby, stery, tylna czesc kadluba pokryc plótnem. To nie jest odchodzenie wstecz w rozwoju samolotu lecz mozliwosc. Takie rozwiazania byly stosowane w samolotach walczacych podczas II WS. I niemam tu na mysli samolotów rosyjskich, ot chocby Hurricane.
Sposób, w jaki Horusie proponujesz "odciążęnie" Jastrzębia, raczej nie jest stosowany i napewno wobec tej maszyny nie byłby.. Zresztą Jastrzębiowi potrzebne było nie "odciążenie", ale porządny 1100-1300 konny silnik. Do takiego silnika generalnie go zaprojektowano. "Przygoda" z Mercurym VIII wynikała z wielu przyczyn, w tym też z ignorancji władz wojskowych.
Czy Jastrząb mógłby być lżejszy? Tak, gdyby projektowano go tylko pod Mercurego VIII. Ale tak nie było.
Czy Jastrząb mógłby być lżejszy? Tak, gdyby projektowano go tylko pod Mercurego VIII. Ale tak nie było.
Na naszym forum niedawno pojawił się Woj, który jak twierdzi Leszek jest szczególnie "oblatany" (termin pasuje jak żaden inny) w tematyce lotnictwa. Gdyby więc nasz nowy kolega zajrzał do działu z uzbrojeniem, to poproszę o iodpowiedź - zwykle na forach pojawiają się informacje o wykorzystaniu w konstrukcji Jastrzębia elementów z P.11 (jak IAR czerpał z P.24). Przyznam, że nigdzie nie spotkałem potwierdzenia tego faktu w formie pisanej, trafiłem natomiast w artykule w starym "Lotnictwie" o bazowaniu na elementach P.24.
Może ktoś dysponuje wiedzą na ten temat i zechce się nią podzielić.
Może ktoś dysponuje wiedzą na ten temat i zechce się nią podzielić.
Leszek trochę przynajmniej przesadza. Jeśli już mam jakąś wiedzę o przedwojennym lotnictwie, to akurat sprawy techniczno-konstrukcyjne obejmuje ona w znikomym stopniu.Jagmin pisze:Na naszym forum niedawno pojawił się Woj, który jak twierdzi Leszek jest szczególnie "oblatany" (termin pasuje jak żaden inny) w tematyce lotnictwa.
...natomiast, owszem, obserwowałem niegdyś dyskusję, w której na podstawie dokumentów wykluczano wykorzystanie elemntów P.24 w konstrukcji Kobuza. Dyskusja znajduje się tu:Jagmin pisze:Gdyby więc nasz nowy kolega zajrzał do działu z uzbrojeniem, to poproszę o iodpowiedź - zwykle na forach pojawiają się informacje o wykorzystaniu w konstrukcji Jastrzębia elementów z P.11 (jak IAR czerpał z P.24). Przyznam, że nigdzie nie spotkałem potwierdzenia tego faktu w formie pisanej, trafiłem natomiast w artykule w starym "Lotnictwie" o bazowaniu na elementach P.24.
Może ktoś dysponuje wiedzą na ten temat i zechce się nią podzielić.
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... hp?t=24826
Niestety załączonych do jednego z postów skanów dokumentów juz chyba w sieci nie ma.
Ciekawsze nawet analizy są dostępne tu:
http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=5 ... lit=+Kobuz
Tu zaś z kolei macie interesujące rozważania co do prędkości maksymalnej tej maszyny:
http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=5 ... z&start=25