Prototypy polskich myśliwców

Artyleria, lotnictwo, broń strzelecka, pojazdy, kawaleria, marynarka wojenna, fortyfikacje - czyli wszystko o sprzęcie, ekwipunku i broni wszystkich stron wojny. Organizacja i struktura wojsk.
Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » śr kwie 16, 2008 4:57 pm

Dluzszy rozbieg PWS-19 nie byl spowodowany ladunkiem bomb, lecz brakiem pelnej mechanizacji plata, czym mogla poszczycic sie Czapla.

wallenrod.69

Post autor: wallenrod.69 » śr kwie 16, 2008 7:03 pm

Horus pisze:Dluzszy rozbieg PWS-19 nie byl spowodowany ladunkiem bomb, lecz brakiem pelnej mechanizacji plata, czym mogla poszczycic sie Czapla.
Zapewne tego spostrzeżenia nie zignorowali by konstruktorzy, przystosowując PWS-19 do nowej roli. Chociażby po sukcesach RWD-9...

Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » śr kwie 16, 2008 8:00 pm

Jednak niestety, jak sam zauwazyles, PWS-19 powstal kiedy jeszcze nie rozwazano potrzeby posiadania nastepcy R-XIII. Szkoda ze to nie my podejmowali decyzje w sprawie rozwoju lotnictwa :lol:.

wallenrod.69

Post autor: wallenrod.69 » śr kwie 16, 2008 8:43 pm

HeeHeeHee... Dwóch Rayskich ?? :lol:

Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » czw lip 03, 2008 9:49 pm

Niechcac zasmiecac tematu "Obce Mysliwce....", tutaj zadam pytanie kontynuujac watek LESZKA o Jastrzebiu. Czy myslano o odciazeniu Jastrzebia? Mocniejszy silnik-zgoda, to koniecznosc, jednak to nie oznacza zwiekszenia manewrowosci. Czy nie mozna by tego ptaszka odciazyc likwidujac zbedne zaczepy na bomby, stery, tylna czesc kadluba pokryc plótnem. To nie jest odchodzenie wstecz w rozwoju samolotu lecz mozliwosc. Takie rozwiazania byly stosowane w samolotach walczacych podczas II WS. I niemam tu na mysli samolotów rosyjskich, ot chocby Hurricane.

Jagmin
Generał
Generał
Posty: 879
Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am

Post autor: Jagmin » czw lip 03, 2008 10:10 pm

O odciążeniu chyba nie myślano, ale manewrowość poprawić miała zmiana kształtu płata, do tego mocniejsze silniki, o czym sam pisałeś.

LESZEK

Post autor: LESZEK » pt lip 04, 2008 9:08 am

Sposób, w jaki Horusie proponujesz "odciążęnie" Jastrzębia, raczej nie jest stosowany i napewno wobec tej maszyny nie byłby.. Zresztą Jastrzębiowi potrzebne było nie "odciążenie", ale porządny 1100-1300 konny silnik. Do takiego silnika generalnie go zaprojektowano. "Przygoda" z Mercurym VIII wynikała z wielu przyczyn, w tym też z ignorancji władz wojskowych.
Czy Jastrząb mógłby być lżejszy? Tak, gdyby projektowano go tylko pod Mercurego VIII. Ale tak nie było.

Awatar użytkownika
Horus
Pułkownik
Pułkownik
Posty: 799
Rejestracja: pn lut 11, 2008 11:11 pm

Post autor: Horus » pt lip 04, 2008 4:35 pm

I to mi wystarczy. Dzieki.

Jagmin
Generał
Generał
Posty: 879
Rejestracja: ndz lut 25, 2007 11:58 am

Post autor: Jagmin » pn wrz 01, 2008 8:44 am

Na naszym forum niedawno pojawił się Woj, który jak twierdzi Leszek jest szczególnie "oblatany" (termin pasuje jak żaden inny) w tematyce lotnictwa. Gdyby więc nasz nowy kolega zajrzał do działu z uzbrojeniem, to poproszę o iodpowiedź - zwykle na forach pojawiają się informacje o wykorzystaniu w konstrukcji Jastrzębia elementów z P.11 (jak IAR czerpał z P.24). Przyznam, że nigdzie nie spotkałem potwierdzenia tego faktu w formie pisanej, trafiłem natomiast w artykule w starym "Lotnictwie" o bazowaniu na elementach P.24.
Może ktoś dysponuje wiedzą na ten temat i zechce się nią podzielić.

Woj

Post autor: Woj » pn wrz 01, 2008 11:16 am

Jagmin pisze:Na naszym forum niedawno pojawił się Woj, który jak twierdzi Leszek jest szczególnie "oblatany" (termin pasuje jak żaden inny) w tematyce lotnictwa.
Leszek trochę przynajmniej przesadza. :) Jeśli już mam jakąś wiedzę o przedwojennym lotnictwie, to akurat sprawy techniczno-konstrukcyjne obejmuje ona w znikomym stopniu.
Jagmin pisze:Gdyby więc nasz nowy kolega zajrzał do działu z uzbrojeniem, to poproszę o iodpowiedź - zwykle na forach pojawiają się informacje o wykorzystaniu w konstrukcji Jastrzębia elementów z P.11 (jak IAR czerpał z P.24). Przyznam, że nigdzie nie spotkałem potwierdzenia tego faktu w formie pisanej, trafiłem natomiast w artykule w starym "Lotnictwie" o bazowaniu na elementach P.24.
Może ktoś dysponuje wiedzą na ten temat i zechce się nią podzielić.
...natomiast, owszem, obserwowałem niegdyś dyskusję, w której na podstawie dokumentów wykluczano wykorzystanie elemntów P.24 w konstrukcji Kobuza. Dyskusja znajduje się tu:
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... hp?t=24826
Niestety załączonych do jednego z postów skanów dokumentów juz chyba w sieci nie ma.

Ciekawsze nawet analizy są dostępne tu:
http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=5 ... lit=+Kobuz

Tu zaś z kolei macie interesujące rozważania co do prędkości maksymalnej tej maszyny:
http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=5 ... z&start=25

ODPOWIEDZ