Horus pisze:
Konstrukcja pólskorupowa. Jakos nigdzie (moze nieuwaznie czytalem) nie znalazlem dokladnego opisu "co to jest". [...] Chcialem jeszcze dodac cos wzgledem mojego (dziwnego) pomyslu pokrycia tylnej czesci Jastrzebia plótnem. A wiec przesuniecie srodka ciezkosci w kierunku przodu, poprawia zwrotnosc samolotu, tego Jastrzebiowi nie mógl zapewnic najmocniejszy silnik.
Konstrukcja półskorupowa nie posiada skieletu tzw. sztywnego i jest oparta na ożebrowaniu i podłużnicach. Poszycie z blach duralowych jest mocowane do wręg występujących na całej długości kadłuba. Całość niejako tworzy "skorupę" pustą w środku, stąd nazwa. Obciążenia w locie przenoszone są przez całą konstrukcję półskorupową, czyli łącznie z poszyciem. Dlatego całość jest wykonana z lekkiego i wytrzymałego duraluminium.
Konstrukcja kratownicowa oparta jest na szkielecie spawanym z rur stalowych (coś w rodzaju rusztowania), do którego mocowane są wręgi metalowe lub drewniane. Poszycie stanowić może mozajkę w zależności od przyjętego rozwiązania tzn. sklejka, blacha (nie koniecznie duralowa), płótno. Obciążenia w locie przenoszone są przez główną konstrukcje kadłuba, czyli kratownicę. Poszycie to tylko dodatek zapewniający opływowość kadłuba.
Ja natomiast nie słyszałem o połączeniu w jednym kadłubie tych dwóch rodzajów konstruksji, odmiennych pod względem przenoszenia obciążeń samolotu. Jeśli kolega słyszał o kadłubie z poszyciem "pracującym" i o sztywnym, to zauważy różnicę...
Natomiast o zwrotności nie decyduje samo przesunięcie środka ciężkości. Główna zaletą jest odpowiednia powierzchnia nośna skrzydeł względem masy całego samolotu i położenia właśnie środka ciężkości.
Natomiast sama prędkość od profilu płata, rozpiętości i zmniejszonej powierzchni nośnej. Takie rozwiązanie przyjęto właśnie w pierwszym prototypie Jastrzębia tzn. P-50/I.