Pociagi pancerne - projekty
Pociagi pancerne - projekty
Szukam informacji na temat projektów zrealizowanych, jak równiez pozostajacych w fazie projektowania pancernych pojazdów szynowych z okresu miedzywojennego. Mile widziane bylyby rysunki, zdjecia lub chociaz wstepne szkice, oraz zakladane dane taktyczno-techniczne.
Niestety, to nie to. Interesuje mnie np. projekt osmioosiowych wozów motorowych uzbrojonych w 4 armaty p-lot 75mm. Mialy one podobno zastapic dotychczas uzywane klasyczne pociagi pancerne. Oczywiscie projekt nie zrealizowany. Nastepnie jak mialy wygladac platformy (wagony, uzbrojone w 2 dzialka 37mm i 10 km) majace byc uzupelnieniem pociagów pancernych zlozonych z dwóch wagonów elektrospalinowych wz.28. I jaki los spotkal prototypowy pancerny wagon elektrospalinowy wz.28.
Przepraszam, popelnilem nietakt. Powinienem chyba zaczac od tego co chyba wiem. Mozliwe ze niektórzy pomysleli sobie ze próbuje rozwinac jakis temat S-F. Wiec przedstawiam prototypowy wagon spalinowoelektryczny wz.28 opracowany przez Biuro Konstrukcyjne Broni pancernej.
Uzbrojenie- 1 armata 75mm, 3 ckm. Zaloga-13,naped -silnik lotniczy SPA o mocy 220KM i dwa silniki tramwajowe (pozyczone) D54, szybkosc 32km/h, zasieg-10 godzin jazdy(tak podano), opancerzenie planowane 6-12mm. Prototyp mial kadlub drewniany.
Sadzac po basztach ponizej wiezy sadze ze mógl byc uzbrojony w dwa dodatkowe km, lub tez km-y umieszczone w scinach czolowych mogly byc przenoszone do baszt w celu prowadzenia ognia na boki.Ponadto planowano otwory(?) w dachu wiezy dzialowej do prowadzenia ognia p-lot. Oczywiscie z km.
Prototyp w czasie jednej z jazd ulegl wykolejeniu. W 1932 mial byc przekazany do 1 dywizjonu pociagów pancernych. Co z nim stalo sie dalej?
Uzbrojenie- 1 armata 75mm, 3 ckm. Zaloga-13,naped -silnik lotniczy SPA o mocy 220KM i dwa silniki tramwajowe (pozyczone) D54, szybkosc 32km/h, zasieg-10 godzin jazdy(tak podano), opancerzenie planowane 6-12mm. Prototyp mial kadlub drewniany.
Sadzac po basztach ponizej wiezy sadze ze mógl byc uzbrojony w dwa dodatkowe km, lub tez km-y umieszczone w scinach czolowych mogly byc przenoszone do baszt w celu prowadzenia ognia na boki.Ponadto planowano otwory(?) w dachu wiezy dzialowej do prowadzenia ognia p-lot. Oczywiscie z km.
Prototyp w czasie jednej z jazd ulegl wykolejeniu. W 1932 mial byc przekazany do 1 dywizjonu pociagów pancernych. Co z nim stalo sie dalej?
Chciałbym do tej dyskusji dodać informacje, ze w momencie pojawienia sie myśliwców nurkujących (Stukasy), rola takich pociągów drastycznie spadła. Atak jednego takiego Stukasa w praktyce, wykolejał i unieruchamiał caly taki pociąg. Widziałem zdjęcie z takiego nalotu w niemieckiej książce o 1939 roku. Pociąg był wykolejony a w nasypie kolejowym istniała ogromna wyrwa, niemożliwa do osunięcia w rozsądnym czasie. A co z podniesieniem wykolejonych wagonów ?Czy może ktoś powiedzieć , który to był z naszych pociągów pancernych ?. To ze jednak spełniły one swoja role, zawdzięczają znakomicie przeszkolonej obsłudze oraz ofiarności żołnierzy i kolejarzy tam służących.
PP generał Sosnkowski
W trakcie kampanii wrześniowej, lotnictwu niemieckiemu udało się po bombardowaniu , wykoleić i unieruchomić "tylko" jeden pp.Polski pociąg pancerny nr 13 ("Generał Sosnkowski") .
http://derela.republika.pl/gspl.htm
http://derela.republika.pl/gspl.htm