Czołg PzKpfw Pz-I (Ausf. A i B)

Czołg PzKpfw Pz-I Ausf. A
W 1931 roku Niemców obowiązywał
zakaz zbrojeń wynikający z ustaleń Traktatu Wersalskiego.
Dlatego prace nad
pierwszym niemieckim czołgiem wsparcia piechoty o oznaczeniu 1 LaS Krupp (Landwirtschaftlicher Schlepper) rozpoczęto pod pozorem tworzenia
ciągnika rolniczego.
Inicjatorem stworzenia broni pancernej w Reichswehrze był Heinz Guderian, który był szefem sztabu Inspektoratu ds Pojazdów Mechanicznych Reichswehry. Jego dowódca gen. maj. Oswald Lutz w 1931 roku zlecił opracowanie czołgu o masie 5 ton.
Projekt powierzono zakładom Kruppa, które
budując podwozie wzorowały się na tankietce
brytyjskiej Carden-Loyd Mk VI, którego dwa
egzemplarze odkupili od ZSRR. Kadłub oraz
wieża czołgu były zaprojektowane przez zakłady
Daimler-Benz.
Pierwszych pięć prototypów 1 LaS Krupp było gotowych w 1933 roku. Przetestowano je na poligonie w Kummersdorfie. Czołg został uzbrojony w dwa
karabiny maszynowe Dreyse MG-13 7,92 mm (później MG-34), a
napęd stanowił silnik Krupp M305 o mocy
57 KM. W kwietniu 1934 roku w zakładach Henschla
wyprodukowano pierwszych 15 czołgów. Przekazano je do Oddziału Szkolenia Motorowego w Zossen. Sstał się on zaczątkiem 1 Pułku Pancernego. Latem 1935 roku, gdy powstał 2 Pułk Pancerny, także i on został wyposażony w czołgi 1 LaS Krupp.
Oznaczenie zmieniono na Pazerkampfwagen I Ausf. A w lecie 1935 roku. Wyprodukowano 477 szt. PzKpfw Aufs A. 41 z nich wysłano na wojnę do Hiszpanii, a jeden sprzedano Węgrom w 1934 roku.
W 1935
roku zastosowano mocniejszy silnik Maybach
NL38 TR o mocy 100KM oraz wydłużono kadłub
i przebudowano podwozie dodając piąte koło. Na tylnej osłonie umieszczono tłumik. Wersja ta dostała oznaczenie
Ausf. B. Wyprodukowano łącznie 1016 sztuki
wersji B do roku 1938.

Czołg PzKpfw Pz-I Ausf. B
Osobnie zaprojektowaną konstrukcją był czołg PzKpfw I Aufs. C (VK 601) przystosowany do transportu powietrznego, które w ilości kilku sztuk wzięły udział w ataku na ZSRR. W 1939 roku powstał również silnie opancerzony czołg wsparcia piechoty PzKpfw Aufs. F (VK 1801) - o opancerzeniu dochodzącym do 80 mm (około 30 sztuk). Na podwoziu Ausf. B budowano jeszcze m.in.
działa samobieżne 15 cm sIG 33 Sfl Auf PzKpfw
I Ausf. B i niszczyciele czołgów Panzerjäger
I 4,7 cm PaK(t) SfI Auf PzKpfw I Aufs B, uzbrojone w czeską armatę Skoda A-5.
Z wersji A powstało także 51 opancerzonych transporterów amunicji MunitionSchlepper Auf PzKpfw I Ausf A (SdKfz 111). Podwozia czołgów w trakcie wojny przebudowywano także na nosiciele mostów Brükenleger,
Do roku 1939 wyprodukowano również 190 sztuk czołgów dowodzenia KlPzBefWg (SdKfz 265) oraz 26 sztuk GrPzBefWg (KleinPanzerBefehlsWagen). KlPzBefWg produkowano w seriach 1 Kl B, 2 Kl B i 3 Kl B. Były pozbawione wieży aby uzyskać więcej miejsca dla telegrafisty i na radiostację. Pierwsza seria była uzbrojona w karabin maszynowy MG-13, a następne w MG-34. Ostatnia seria miała małą wieżyczkę dla dowódcy. Czołg był wyposażony w anteny półstałe, które z czasem znieniono na ramowe, a później na gięte prętowe.
Pierwsze użycie czołgów
nastąpiło w wojnie w Hiszpanii, gdzie ujawniły się ich braki w konfrontacji z czołgami sowieckimi. We wrześniu
1939 roku w liczbie 1445 sztuk stanowiły 46% niemieckich
sił pancernych, ale były już czołgiem przestarzałym,
o słabym pancerzu oraz słabo
uzbrojonym. W walkach w Polsce oddziały wyposażone w Pz-I poniosły stosunkowo duże
straty, a sukcesy które odniosły zawdzięczały
przewadze liczebnej, szybkości i współdziałaniu
z innymi rodzajami broni.
W roku 1941 PzKpfw I Ausf A i B został
wycofany ze służby i używany do szkoleń. Czołgi dowodzenia służyły do 1942 roku, a później były używane jako wozy wsparcia technicznego lub ambulansy na linii frontu.
Dane techniczne PzKpfw Pz-I Ausf. B
Załoga |
2 osoby |
Opancerzenie |
do 7-13mm |
Uzbrojenie |
2 karabiny maszynowe MG-34 |
Zapas amunicji |
1525 naboi |
Masa własna |
6t |
Długość całkowita |
4420mm |
Szerokość |
2060mm |
Wysokość |
1720mm |
Prześwit |
0,29m |
Maksymalna prędkość po drodze |
40-57km/h |
Silnik / moc silnika |
Maybach NL 38 TR / 100KM |
Zasięg po drodze / w terenie |
145/100km |
Głębokość brodu |
0,6m |
Pokonywanie wzniesień |
|
Pokonywanie rowów (szerokość) |
1,4m |
Nacisk jednostkowy |
|
Pojemność baku |
144l |
Zużycie paliwa (droga - teren) |
|
Galeria

Produkcja czołgów PzKpfw Pz-I Ausf. A.

Dowódca w wieżyczce czołgu PzKpfw Pz-I.

Czołgi PzKpfw Pz-I Ausf A podczas przemarszu.

Czołg PzKpfw Pz-I Ausf B - widoczny poprzecznie ułożony tłumik
oraz dodatkowe piąte koło.
|