space
 
Kampania Wrześniowa 1939 | Wojna Obronna 1939 | IV Rozbiór Polski | Kampania obronna 1939 | Polendfeldzug 1939 | Polish Campaign 1939 | Feldzug in Polen 1939

Strona główna 

  

Forum

  

Artykuły 

  

Bitwy i potyczki

  

Organizacja

  

Uzbrojenie

  

Biografie

  

Galerie

   Odwiedź nasz profil na Facebooku i zostań naszym fanem!  

 Kontakt 


ORP "Żuraw" - minowiec

ORP "Żuraw" po wojnie przebudowany w części rufowej.

W 1932 roku zostały zamówione cztery minowce dla PMW (ORP "Mewa", ORP "Jaskółka", ORP "Czajka" i ORP "Rybitwa"). Wybrano propozycję PZInż. Okręty miały być wybudowane w stoczni PZInż. w Modlinie (2 sztuki), w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni (jedna sztuka) oraz w Stoczni Gdyńskiej (jedna sztuka). W 1937 roku zamówiono kolejne dwa okręty, które miały ulepszoną konstrukcję i silniejsze uzbrojenie przeciwlotnicze (właśnie ORP "Żuraw" oraz ORP "Czapla"). Niestety nie zostały w pełni wyposażone do wybuchu wojny co ograniczyło ich wartość bojową.

Monowce były niedużymi ale nowoczesnymi jednostkami dostosowanymi do warunków Zatoki Gdańskiej oraz płytkich, przybrzeżnych wód Bałtyku. Mogły pełnić różne funkcje, co przy ograniczonej ilościowo flocie miało duże znaczenie. Okręty mogły trałować, zaminowywać, patrolować wody przybrzeżne oraz zwalczać okręty podwodne.

ORP "Mewa", "Jaskółka" i "Czapla" zostały zatopione we wrześniu przez niemieckie lotnictwo w portach wojennych na Helu i w Jastarni. ORP "Żuraw" został przejęty przez Niemców i służył w Kriegsmarine pod nazwą "Oxhöft". Po wojnie okręt powrócił do Polski i był początkowo używany jako trałowiec, a później jako okret hydrograficzny. W 1951 roku miał miejsce bunt marynaży, którzy sterroryzowali oficerów i skierowali ststek do Szewcji. Tam kilkunastu z nich poprosiło o azyl, a pozostali powrócili do Polski. W pokazowym procesie wszyscy, którzy powrócili (łącznie z oficerami) zostali skazani na kary więzienia, a ci którzy pozostali w Szwecji na karę śmierci.

Po buncie nazwę zmieniono na "Kompas". W 1977 roku okręt wycofano ze służby, a w 1981 roku podjęto decyzję o złomowaniu. Okret jednak zatonął w porcie podczas złomowania.

Dane techniczne
Budowa Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej w Gdyni
Wodowanie 22.08.1938
Wcielenie do służby 31.08.1939
Długość całkowita

45m
Szerokość 5,5m
Średnie zanurzenie     1,55m
Wyporność standardowa: 185t, pełna: 203t
Silniki 2 silniki wysokoprężne 8 cylindrowe "Nohab"
Fabryka Silników i Armatur w Ursusie, 1050 KM
Prędkość maksymalna 18 węzłów
Zasięg -
Zapas paliwa -
Uzbrojenie 1x75mm wz.28,
2x7,9mm Maxim wz. 08,
2x13,2mm Hotchkiss,
40 później 20 min wz. 08 lub 20 bomb głębinowych,
2 zestawy trałów Renarca
Załoga 30
space

Zachowaj przeszłość
Nie pozwól aby wspomnienia Twoich bliskich uległy zapomnieniu, a rodzinne archiwum bezpowrotnie przepadło! Spisz relacje swoich bliskich, zeskanuj zdjęcia i dokumenty, a my je opublikujemi i zachowamy dla przyszłych pokoleń.
Rekrutacja do naszej załogi!
Jeżeli interesujesz się historią kampanii wrześniowej, uzbrojeniem, itp. i chciałbyś spróbować swoich sił w pisaniu artykułów na tematy z nimi związane, to skontaktuj się z nami. 
 
Tagi: obrona Warszawy rekonstrukcje 1939 katyń agresja zsrr bitwa pod Mławą bitwa nad Bzurą bitwa pod Mokrą bitwa pod Wizną obrona Westerplatte bitwa w Borach Tucholskich bitwa pod Kockiem 7tp tks kalendarium 1939 bitwa pod Szackiem i Wytycznem organizacja Wojska Polskiego 1939 uzbrojenie niemieckie 17 września uzbrojenie zsrr
 
space
Kampania Wrześniowa 1939 Copyright © 1997-2018      Mapa portalu   |   Kontakt   |   § Zastrzeżenia prawne 
space