Lublin R.XIII

Pierwszy lot wykonał w 1931 roku. Był
bardzo łatwy w pilotażu oraz posiadał
doskonałe własności lotne (podczas jednej
z prób sam wylądował na polu po tym jak
wyskoczył z niego pilot!). Był podstawowym
wyposażeniem eskadr obserwacyjno-łącznikowych.
Łącznie wybudowano 288 samolotów we wszystkich
odmianach. Od 1938 roku były wycofywane
z pierwszej linii i zastępowane przez
nowocześniejsze RWD 14 Czapla. We wrześniu
1939 roku w jednostkach bojowych znajdowało
się jeszcze 50 samolotów w wersjach C
i D. Przeprowadzano na nich rozpoznanie
pola walki oraz loty łącznikowe. Część
samolotów udało się ewakuować do Rumunii,
na Węgry i na Łotwę. Lubliny w wersjach
od A do D były uzbrojone w 1 ruchomy k.m.
7,9mm, a wersje E i F w 2-3 k.m. 7,7mm
i 200kg bomb.
Dane techniczne
|
R.XIIIA/B |
R.XIIIC |
R.XIIID |
R.XIIIE |
R.XIIIF |
R.XIIIG |
Prędkość maks. [km/h] |
- |
- |
195 |
- |
- |
- |
Pułap normalny [m] |
- |
- |
4'450 |
- |
- |
- |
Zasięg [km] |
- |
- |
600 |
- |
- |
- |
Uzbrojenie [mm] |
1x7,9 Vickers K Lewis |
2-3x7,7 i 200kg bomb |
- |
Udźwig [kg] |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Załoga [osób] |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Podwozie |
klasyczne dwukołowe stałe |
Silnik |
gwiazdowy Škoda-Wright J5 Whirlwind |
gwiazdowy Gnome-Rhone 7K Titan Major |
gwiazdowy Škoda G-1620A Mors I lub Škoda-Wright J5 Whirlwind |
gwiazdowy Škoda-Wright J5 Whirlwind |
Moc [kW/KM] |
162/220 |
265/360 |
250/340 lub 162/220 |
162/220 |
Długość [m] |
- |
- |
8,46 |
- |
- |
- |
Rozpiętość [m] |
- |
- |
13,25 |
- |
- |
- |
Wysokość [m] |
- |
- |
2,76 |
- |
- |
- |
Powierzchnia
nośna [m2] |
- |
- |
24,5 |
- |
- |
- |
Masa własna [kg] |
- |
- |
962 |
- |
- |
- |
Masa całkowita [kg] |
- |
- |
1'130 |
- |
- |
- |
Wznoszenie [m/s] |
- |
- |
|
- |
- |
- |
Paliwo [l] |
- |
- |
|
- |
- |
- |
Konstrukcja |
mieszana, dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy jednosilnikowy |
|