Berijew
MBR-2

Beriew MBR-2 był podstawową, małą, rozpoznawczą
łodzią latającą ZSRR o dobrych parametrch
hydrodynamicznych. Prototyp powstał w 1931
roku. Samolot był jednopłatem z jednym silnikiem
umieszczonym nad kadłubem i skrzydłami.
Do użycia bojowego wszedł w 1933 roku.
Załoga
składała sie z 4 osób, osiągał szybkość
240 km na godz., był uzbrojony w 2 lub 4
karabiny maszynowe 7,62mm oraz mógł zabrać
do 300 kg bomb. W 1937 roku wodnopłat pobił
ówczesny rekord wysokości dla tego typu
konstrukcji osiągając pułap 8864 m.
Łącznie
wyprodukowano około 1500 egzemplarzy MBR-2.
Samolot był używany do 1945 roku. We wrześniu
1939 roku nie brał udział w ataku na Polskę.
Pierwsze użycie bojowe zanotowano w wojnie
z Finlandią. Wersja cywilna była w użyciu
do roku 1950.
Dane techniczne
| Prędkość maks. [km/h] |
238 |
| Pułap normalny [m] |
7900 |
| Zasięg [km] |
800 |
| Uzbrojenie [mm] |
2x7,62 |
| Udźwig [kg] |
500 |
| Załoga [osób] |
4 |
| Podwozie |
- |
|
Silnik |
12-cylindrowy widlasty Mikulin M-34NB |
| Moc [kW/KM] |
641/860 |
| Długość [m] |
13,5 |
| Rozpiętość [m] |
19 |
| Wysokość [m] |
|
| Powierzchnia
nośna [m2] |
|
| Masa własna [kg] |
2718 |
| Masa całkowita [kg] |
4000 |
| Wznoszenie [m/s] |
|
| Paliwo [l] |
|
| Konstrukcja |
|
|